گیت وی سلولار تلتونیکا و مدیریت از راه دور خطوط انتقال نفت و گاز

گیت وی سلولار تلتونیکا و مدیریت از راه دور خطوط انتقال نفت و گاز 2560 2560 تلاش توسعه نیک آریا

گیت وی سلولار تلتونیکا امکان پایش خطوط انتقال نفت و گاز را از راه دور فراهم می آورد

شرکت تلتونیکا دارای سبد گسترده ای از محصولات با راهکارهای متنوع است، تلتونیکا اقدام به تولید گیت وی های مختلف با ویژگی های متفاوت نموده است. گیت وی سلولار تلتونیکا نیز بازه گسترده ای از کاربردها را پوشش میدهد حوزه انرژی نیز یکی از حوزه های کاربردی است.  همواره زندگی مدرن ما انسان ها وابسته به انرژی بوده است و از منابع متعددی برای تامین این انرژی بهره برده ایم. هر چند کشورهای زیادی به سمت توسعه منابع انرژی پایدار و تجدید پذیر هستند اما همچنان منابع نفتی و گازی از منابع اصلی تامین انرژی به شمار می روند. بر اساس برآوردهای بریتیش پترولیوم گاز و نفت سهم 60 درصدی از مصرف انرژی را در جهان به خود اختصاص می دهد.

چالش ها

استخراج نفت و گاز از دخایر زیرزمینی فرآیند پیچیده ای است که زیرساخت های بسیاری را نیاز دارد. خطوط لوله های انتقال بخشی از این زیرساخت است که ساز و کار اصلی انتقال در صنعت نفت و گاز می باشد. خطوط انتقال راهی امن، به صرفه و کارآمد برای انتقال مواد فرآوری شده و خام به صورت مداوم می باشد. برای تشخیص اولیه مسائل مربوط به امنیت و بهره وری خطوط دبی جریان انتقال مواد می بایست مستمرا پایش گردد. از آنجا که خطوط انتقال معمولا در مناطق دور از دسترس قرار دارد که ارتباط اینترنت باسیم در دسترس نیست سنجش پارامترهای مربوط به پایش خطوط لوله همیشه امکان پذیر نیست. گیت وی سلولار این امکان را می دهد تا حتی در مناطق دور دست امکان نظارت بر خطوط لوله وجود داشته باشد.

راهکار

ارتباطات ماهواره ای در حال حاضر بسیار گران هستند در حالی که پوشش شبکه های مخابراتی 4G LTE در نقاط مختلف دنیا وجود دارد، این پوشش شبکه موجب می شود شرکت های فعال در صنعت نفت و گاز شبکه های پایش جریان خطوط انتقال خود را با استفاده از فلومترهای اختصاصی که خروجی آنها پروتکل های صنعتی را پشتیبانی می کنند گسترش دهند. در بسیاری از موارد ارتباط سریالی از طریق RS-485 و پروتکل های صنعتی مدباس امکانپذیر است. داده هایی که از طریق فلومتر تولید می شود باید جمع آوری شده و به مرکز کنترل ارسال گردد و سیستم اسکادا اطلاعات را را تجمیع و به صورت متمرکز تحلیل نماید.

گیت وی اینترنت اشیاء TRB145 تلتونیکا برای چنین کاربردی عالی است. این گیت وی با داشتن رابط RS-485، عملکرد Modbus RTU Master و 4G LTE Cat1 قادر است متناوبا اطلاعات گیت وی را خوانش کرده و اطلاعات جمع آوری شده را به سرورهای HTTP/HTTPS و یا پلتفرم های اینترنت اشیاء مختلف با استفاده از MQTT ارسال کند. در نهایت بازه گسترده توان ورودی و مصرف پایین TRB145 این امکان را می دهد که با انرژی خورشیدی یا باتری کار کند.

راهکار پایش خطوط انتقال نفت و گاز با استفاده از گیت وی های سلولار تلتونیکا

مزایا

  • هزینه کم و سرعت اجرای بالا– گیت وی های مختلف می توانند به صورت همزمان با استفاده از سیستم مدیریت از راه دور تلتونیکا پیکربندی شوند.
  • بسیار در دسترس و هزینه ارسال داده پایین – شبکه 4G LTE امروز در بسیاری از مناطق دنیا گسترش یافته است و از آنجا که برای این راهکار داده های کمی مورد نیاز است استفاده از گیت وی سلولار تلتونیکا به صرفه نیز می باشد.
  • امنیت داده ها – گیت وی اینترنت اشیاء TRB145 با استفاده از فایروال خود و رمزگذاری با چندین سرویس مختلف VPN مانند OpenVPN، IPsec، PPTP، L2TP و دیگر سرویس ها حفاظت از داده ها را پشتیبانی می کند.
  • اعلان های فوری –  اگر مقادیر جریان یا دبی در بازه تعرف شده نباشند می توان گیت وی اینترنت اشیاء TRB145 را به گونه ای تنظیم کرد که فورا هشدارهای لازم دریافت شود.

چرا تلتونیکا

گیت وی سلولار TRB145 تلتونیکا با استفاده از سیستم مدیریت از راه دور تلتونیکا این امکان را به اپراتورها می دهد که پیاده سازی تعداد زیادی از سایت های پایش به سادگی اجرا شود و به راحتی از هرجا و حتی با IP های عمومی مدیریت گردند. ویژگی خاص و منحصر به فرد این گیت وی اینترنت اشیاء انعطاف پذیری بالایی به این دستگاه داده تا بتواند نیازهای شبکه های مختلف را برآورده کرده و مسائل متعدد را حل نماید. در نهایت، گیت وی سلولار TRB145 دو I/O قابل برنامه ریزی دارد که امکان نظارت بر کنترلر خورشیدی را دارد تا در صورت بروز مشکل برای باتری خورشیدی برای اپراتور سیستم هشدار ارسال نماید.

محصول ویژه برای این راهکار: TRB145

محصول پیشنهادی برای این راهکار: RUT955, TRB245, TRB255