شماره تماس تلتونیکا دفتر ایران

41357000(021)

جستجو
کاربرد روترهای صنعتی

معرفی و کاربرد روترهای صنعتی

کاربرد روترهای صنعتی در شبکه‌های صنعتی برای ایجاد شبکه، مدیریت و هدایت ترافیک شبکه گسترده است. این قطعه صنعتی اتصال و ارتباط ایمن و مناسب‌ترین مسیر برای جابه‌جایی اطلاعات را فراهم می‌کند. بهینه‌سازی عملیات، طراحی مقاوم صنعتی، کاهش ریسک و عملکرد بالا نقش روترهای صنعتی در صنایع مختلف را پر رنگ‌کرده است. از این دستگاه در صنایعی چون معدن، کشاورزی، نفت و گاز و همچنین در برنامه‌های شهری هوشمند مانند روشنایی خیابان، اندازه‌گیری و مدیریت فاضلاب استفاده می‌شود.

نیاز صنایع برای وجود ارتباط امن و سریع میان شبکه محلی رایانه‌ها و تجهیزات خود هنگام انتقال داده‌ها و اطلاعات موجب اهمیت استفاده از روترهای صنعتی شده است. Industrial router بهترین تکنولوژی را برای انتقال داده‌های محیط صنعتی انتخاب می‌کند و از پروتکل‌ها و استانداردهای صنعتی مختلف پشتیبانی می‌کند. در ادامه از مقالات تلتونیکا به کاربرد روترهای صنعتی پرداخته می‌شود.

روترهای صنعتی چیستند؟ و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارند؟روترهای صنعتی چیستند؟ و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارند؟

در محیط‌های صنعتی به دلیل اهمیت بالای حفظ اطلاعات و داده‌های تولیدی، نیاز به وجود دستگاهی است که بتواند داده‌ها را در بستری امن جابه‌جا کند. روترهای صنعتی از جمله تجهیزاتی هستند که مناسب‌ترین مسیر برای انتقال داده‌ها با بالاترین امنیت را انتخاب می‌کنند. این دستگاه یکی از تجهیزات حیاتی برای ایجاد و مدیریت شبکه‌های صنعتی محسوب می‌شود. روتر همانند یک دستگاه توزیع‌کننده عمل کرده و چند دستگاه را هم زمان به اینترنت متصل می‌کند. از این دستگاه جهت ایجاد شبکه، مسیریابی و انتقال اطلاعات بین رایانه‌ها و دستگاه‌های متصل استفاده می‌شود.

با وجود پیکربندی روتر، خطر حملات سایبری و حذف‌شدن اطلاعات از بین می‌رود. نقش روترهای صنعتی در صنایع مختلف مربوط به جریان اطلاعات در بهترین مسیر میان‌شبکه‌ای از رایانه‌ها و دستگاه‌های متصل است. ایجاد شبکه محلی توسط روتر به کارمندان این اجازه را می‌دهد تا پوشه‌ها، فایل‌ها و ابزارهای نرم‌افزاری را بدون هیچ محدودیت و خطر امنیتی با یکدیگر به اشتراک بگذارند. ایجاد شبکه‌های محلی در صنایع مختلف، اتصال سیستم‌ها و حتی اولویت‌دادن یک سیستم برای انتقال اطلاعات از جمله کاربرد روترهای صنعتی است.

باید توجه داشت عملکرد روتر با مودم متفاوت است. روتر در انواع و سایزهای مختلف تولید می‌گردد و بیشترین استفاده را در صنعت دارد. ممکن است اینترنت استفاده شده در صنعت از دنیای خارج قطع و یک اینترنت محلی و درون شبکه باشد، در این حالت روتر پایانه‌های اپراتور، رایانه‌ها، حسگرها و سایر دستگاه‌ها را به هم متصل می‌کند و انتقال داده را ممکن می‌سازد.

روترهای صنعتی چگونه کار می‌کنند؟

روتر صنعتی یک دستگاه قابل‌حمل است که دسترسی به اینترنت مشترک را فراهم می‌سازد. روند کار روتر این‌گونه است که به دستگاه متصل شده و یک شبکه میان کامپیوترها و دستگاه‌های موجود در مجموعه ایجاد می‌کند. مهم‌ترین کاربرد روترهای صنعتی انتقال اطلاعات در مسیری امن است. این دستگاه به دو صورت بی‌سیم و باسیم تولید می‌گردد. انواع روتر صنعتی عبارت‌اند از:

روترهای سیمی

دسته‌ای از روترها که برای برقراری ارتباط با اینترنت از طریق پورت‌های خود به طور مستقیم به مودم یا شبکه‌های گسترده (WAN) متصل می‌شوند، روتر سیمی هستند.

روترهای بی‌سیم

روترهای بی‌سیم به دستگاه‌هایی که از استانداردهای بی‌سیم یکسان پشتیبانی می‌کنند، متصل شده و اطلاعات را از اینترنت دریافت و یا به اینترنت ارسال می‌کنند.

ویژگی‌ ها و اهمیت استفاده از روترهای صنعتی (Industrial routers)ویژگی‌ ها و اهمیت استفاده از روترهای صنعتی (Industrial routers)

بیشترین کاربرد روترهای صنعتی در صنعت است، ازاین‌رو دستگاه در اندازه قطعات صنعتی و با مقاومت بالا تولید می‌شود. این قطعه صنعتی باید در نزدیکی دستگاه‌هایی که از طریق آن‌ها مسیریابی می‌کند، قرار بگیرد. مقاومت بالای روتر موجب درامان‌ماندن آن از آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی و الکتریکی می‌شود. برای انتقال سریع داده و دریافت سیگنال‌های قوی و همچنین اتصال مطمئن و ایمن، روترها باید در نزدیکی تجهیزات صنعتی باشند. مهم‌ترین ویژگی این روترها عبارت‌اند از:

1. پایداری و مقاومت بالا

محیط‌های تولیدی و صنعتی همیشه با آب، گردوغبار، آلودگی و کثیفی، دماهای بالا یا پایین، رطوبت، لرزش و گردوغبار همراه هستند؛ پس احتمال برخورد این مواد با روتر بسیار زیاد است. طراحی روترهای صنعتی به‌گونه‌ای است که دارای ساختاری مقاوم و قابل‌اعتماد هستند. در طراحی این دستگاه نه‌تنها لایه بیرونی، اجزای داخلی نیز دارای محافظ هستند تا نفوذ آلاینده‌های صنعتی به روتر به حداقل ممکن برسد.

2. مقاومت در برابر نویزهای الکترومغناطیسی (EMI)

محیط‌های صنعتی معمولاً دچار نویزهای الکترومغناطیسی و تداخلات فرکانس‌های رادیویی می‌شوند. روترهای صنعتی با طراحی مقاوم در برابر این نویزها اطمینان از عملکرد پایدار در این شرایط را ایجاد می‌کنند. علاوه بر آلاینده‌های فیزیکی، روترهای صنعتی باید از نویز الکتریکی نیز فیلتر و محافظت شوند. در محیط‌های تولیدی، تداخل الکترومغناطیسی (EMI) رایج است و تجهیزات مختلف چون سوئیچ، سیگنال ارسالی، پمپ و موتور نویز الکتریکی تولید می‌کنند. این نویزها ممکن است سیگنال‌های ارسال و دریافت شده در روتر را مختل کنند و سرعت انتقال داده را  تحت‌تأثیر قرار دهند.

سایر ویژگی‌های این قطعه صنعتی و کاربرد روترهای صنعتی در صنایع مختلف شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدیریت عملکرد و امنیت: یکی از کاربردهای روترهای صنعتی ایجاد شبکه اینترنت و فراهم نمودن شرایطی است که شبکه به بهترین شکل مدیریت شود و امنیت همیشه برقرار باشد.
  • پشتیبانی از پروتکل‌ها و استانداردهای صنعتی: اغلب روترهای صنعتی از پروتکل‌ها و استانداردهای صنعتی مانند: PROFINET، Modbus TCP، EtherNet/IP و… پشتیبانی می‌کنند و بهترین تکنولوژی را برای انتقال داده‌ها انتخاب می‌کند.
  • عمر مفید بالا: روترهای صنعتی عمر مفید طولانی‌تری نسبت به روترهای معمولی دارند و در ساخت آن‌ها از قطعات مرغوبی استفاده می‌شود.
  • پشتیبانی از ویژگی‌های پیشرفته: روترهای صنعتی اغلب از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند: Quality of Service (QoS) برای مدیریت پهنای باند و جلوگیری از تأخیر در انتقال داده‌ها، Virtual LANs (VLANs) برای ایجاد شبکه‌های مجازی و Virtual Private Network (VPN) برای افزایش امنیت پشتیبانی می‌کنند.
  • پشتیبانی از اتصالات صنعتی: برای مقاومت در شرایط محیطی خاص و اتصالات محیطی در روترهای صنعتی از اتصالات صنعتی مانند M12 یا M23 استفاده می‌شود.
  • آسانی ادغام روتر با سیستم‌های موجود: امکانات ادغام روتر با سیستم‌های موجود در محیط‌های صنعتی آسان است.

کاربرد روترهای صنعتی در صنایع مختلفکاربرد روترهای صنعتی در صنایع مختلف

روتر صنعتی یک راه مطمئن برای داشتن زیرساخت‌های امن و قابل‌اعتماد در مشاغل و صنایع مختلف است. برای تجهیزات این قطعه صنعتی امنیت فیزیکی و همچنین امنیت نرم‌افزاری پیشرفته‌ای پیش‌بینی‌شده است تا بتواند بدون اختلال حاصل از آلاینده‌ها یک ارتباط میان سازمانی امن و سریع میان سیستم‌ها برقرار سازد. طراحی روترهای صنعتی به‌گونه‌ای است که بی‌وقفه عملیات را در محیط‌های سخت و چالش‌برانگیز ارائه می‌دهند. مزایای فراوان روتر باعث شده تا از آن به‌عنوان یک ابزار حیاتی در سازمان و صنایع بزرگ و پیشرفته استفاده کنند. مزایا و کاربرد روترهای صنعتی عبارت‌اند از:

  • عملکرد بالا جهت ارتباطات شبکه‌ای حرفه‌ای در محیط‌های با شرایط دشوار
  • استفاده از پورت WAN پشتیبان به‌منظور داشتن اتصال دائم به شبکه
  • بهینه‌سازی عملیات به دلیل داشتن قابلیت ارتباط از راه دور بسیار امن، کم‌هزینه و بدون خرابی
  • طراحی مقاوم صنعتی برای قرارگیری در محیط‌های سخت صنعتی و استقرار سریع در مقیاس بالا
  • کاهش ریسک تأمین امنیت همه‌جانبه از امنیت فیزیکی تا نرم‌افزاری
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • فعال‌کردن ایمن اتصالات از راه دور
  • دسترسی سریع‌تر به اطلاعات
  • دارابودن برنامه‌های اشتراک‌گذاری
  • دارابودن نقطه دسترسی بی‌سیم با قابلیت Hotspot
  • قابلیت نصب آسان سازگار
  • اندازه مناسب و کوچک
  • سازگار با سیستم مدیریت از راه دور Teltonika
  • ورودی/خروجی دیجیتال برای نظارت و کنترل از راه دور

همه مزایای ذکر شده موجب کاربرد روترهای صنعتی در صنایع مختلف به‌صورت گسترده شده است. از این قطعه در سازمان‌ها و صنایعی چون نیروهای انتظامی و نظامی، آتش‌نشانی، خدمات فوریت‌های پزشکی، معدن، حمل‌ونقل، صنایع تولیدی، انتقال انرژی، نفت و گاز و آژانس‌های خدمات عمومی استفاده می‌شود.

چگونه روترهای صنعتی می‌توانند عملکرد شبکه‌های صنعتی را بهبود بخشند؟

روترهای صنعتی از جمله قطعاتی است که مدیریت و نظارت بر محیط‌های صنعتی را ممکن می‌سازد. همین امر و دیگر قابلیت‌های روتر می‌تواند عملکرد شبکه‌های صنعتی را بهبود بخشد. Industrial routers با داشتن پردازنده‌ها و حافظه قوی سرعت پردازش بالایی دارند و از ترافیک بالا پشتیبانی می‌کنند. عملکرد قدرتمند و فوق‌العاده از الزامات انتقال داده‌های بزرگ با سرعت بالا است.

روتر برقراری یک ارتباط امن در محیط‌های خشن و صنعتی را محیا می‌کند. روترهای صنعتی باتوجه‌به قرارگیری در محیط‌های پیچیده باکیفیت و مقاومت بالا تولید می‌شوند. طراحی روتر به‌گونه‌ای است که پاسخگوی شرایط صنعتی باشد.

این دستگاه سیگنال‌های آنتن دوگانه 4G پایدارتری را ارائه می‌دهد و از پروتکل رمزگذاری بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. در نتیجه انتقال داده‌های بی‌سیم ایمن و پایدار صورت می‌گیرد.

اهمیت روترهای صنعتی در شبکه‌های اتوماسیون و کنترل صنعتی

روترهای صنعتی در شبکه‌های اتوماسیون و کنترل صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. امکانات این قطعه صنعتی به صاحبان صنایع کمک می‌کند تا عملیات تولید و کنترل را به‌صورت ایمن‌تر و بهینه‌تر انجام دهند.

قابلیت‌ها و اهمیت‌های این دستگاه شامل: ایجاد ارتباط پایدار و قدرتمند میان تجهیزات صنعتی با سیستم مرکزی، انتقال داده‌های بزرگ باکیفیت و سرعت بالا، ایجاد امنیت در شبکه و محافظت در برابر حملات مختلف، امکان مدیریت و نظارت بر شبکه از راه دور و پایداری و انعطاف‌پذیری بالا در شرایط سخت صنعتی می‌شود.

نحوه استفاده از روترهای صنعتی در شبکه‌های انتقال داده‌های حساس

انتقال داده‌های حساس از اهمیت بالایی برخوردار بوده، ازاین‌رو نیازمند یک شبکه انتقال امن، سریع و پایدار با کارایی بالا است. طراحی شبکه روتر به‌گونه‌ای است که دارای زیرساخت‌های مقاوم و قابل‌اعتماد است. این دستگاه نیازهای انتقال داده حساس را پشتیبانی می‌کند. کاربرد روترهای صنعتی این است که حجم ترافیک داده را مدیریت و با بالاترین سرعت ارسال کنند.

این قطعه صنعتی با استفاده از شبکه تقسیم و VLAN داده‌های حساس را از دیگر داده‌ها جدا می‌کنند. پروتکل‌های امنیتی روتر و تونل‌های امن ایجاد شده بین دستگاه‌ها از داده‌های حساس محافظت می‌کنند. برای اطمینان از عملکرد بهینه شبکه و تشخیص مشکلات به‌موقع باید بر روی روترها و دیگر تجهیزات شبکه نظارت مداوم وجود داشته باشد.

نقش روترهای صنعتی در صنایع مختلفنقش روترهای صنعتی در صنایع مختلف

کاربرد روترهای صنعتی در صنایع مختلف بسیار پر رنگ و مهم است و تأثیر مستقیمی بر بهبود کارایی و امنیت شبکه‌های صنعتی دارند. انواع صنایع تولیدی و خدماتی برای انتقال داده‌ها و اطلاعات تولیدی نیازمند یک ارتباط امن و سریع میان شبکه محلی رایانه‌ها و تجهیزات خود هستند. روتر با ایجاد شبکه ارتباطی امن این مشکل را برای صنایع مختلف برطرف می‌کند. برخی از صنایع و سازمان‌های مختلفی که از روترهای صنعتی بهره می‌برند شامل موارد زیر می‌شود.

کاربرد روترهای صنعتی در صنعت حمل و نقل هوایی و فضایی

صنعت حمل‌ونقل هوایی و فضایی نیازمند ارتباطات پایدار و مطمئن هستند. روتر صنعتی ارتباط به تجهیزات مختلفی چون رادیوها، دستگاه‌های کنترلی و سنسورها را فراهم می‌کند. در این صنایع داده‌های اطلاعات پرواز، داده‌های مکانی، داده‌های سنسورها بزرگ و حساس هستند. روتر داده‌ها را جمع‌آوری و مدیریت می‌کند و با استفاده از قابلیت‌های خود امنیت شبکه را تأمین می‌کند. هرگونه نقص در شبکه حمل‌ونقل هوایی خطرناک است؛ پس روتر عیوب را سریع شناسایی می‌کند و عملیات شبکه را پایدار نگه می‌دارد.

نقش روترهای صنعتی در توسعه شبکه ‌های اینترنت اشیا صنعتی (IIoT)

شبکه‌های اینترنت اشیا صنعتی دارای داده‌های حساس هستند. برای انتقال داده‌های این حوزه حفاظت بیشتری نیاز است. کاربرد روترهای صنعتی این است که داده‌ها را بستری امن با ارائه ویژگی‌های امنیتی مانند فایروال منتقل می‌کند. IIoT داده‌های حجیمی را تولید می‌کند؛ بنابراین به توزیع بهینه داده‌ها و کنترل ترافیک بر روی شبکه نیاز دارند که روتر این عمل را انجام می‌دهد. قابلیت‌های دیگر روتر مانند ارتباطات مؤثر بین دستگاه‌های مختلف و سرورهای ابری، ادغام با سیستم‌های موجود و پایداری نیز در توسعه شبکه‌های اینترنت اشیا صنعتی تأثیرگذار است.

کاربرد روتر صنعتی در صنعت نفت و گاز؛ بهبود بهره‌وری و ایمنی

روترها در صنعت نفت و گاز نقش کلیدی را در اتصال شبکه‌های کنترل و اندازه‌گیری، امنیت شبکه و مدیریت داده‌ها ایفا می‌کنند. در این صنعت از روتر برای اتصالات ابزاردقیق و نظارت بر ایمنی و کارایی از دور و همچنین نظارت بر فرایند پالایش استفاده می‌شود. ارتباطات پایدار و مؤثر، مدیریت داده‌ها، امنیت شبکه و پایداری قابلیت‌هایی هستند که اهمیت و کاربرد روترهای صنعتی را در این صنایع را نشان می‌دهد.

روترهای صنعتی در صنعت انرژی؛ کاربردها و نقش آنها در توزیع برق

در صنعت تولید و توزیع انرژی، از روترهای صنعتی برای ارتباطات شبکه و ایجاد اتصالات امن شبکه‌های توزیع برق استفاده می‌شود. دیگر کاربردهای روترهای صنعتی اتصال سیستم‌های نیروگاهی و پشتیبانی از اتصالات اینترنت اشیا (IoT) است. کنترل و نظارت بر فرایندهای تولید برق در نیروگاه‌های برق حرارتی و اتصال سیستم‌های کنترلی به سیستم‌های SCADA توسط این دستگاه انجام می‌شود.

کاربرد روترهای صنعتی، نحوه استفاده از روترهای صنعتی در بخش بهداشت و درمان و تکنولوژی پزشکیکاربرد روترهای صنعتی؛ نحوه استفاده از روترهای صنعتی در بخش بهداشت و درمان و تکنولوژی پزشکی

در بخش بهداشت و پزشکی نیز روترهای صنعتی برای ارتباطات شبکه در بیمارستان‌ها، مراکز پزشکی و تجهیزات پزشکی کاربرد دارند.  این دستگاه برای جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، و انتقال اطلاعات بیماران بین انواع دستگاه‌های پزشکی و سیستم‌های اطلاعاتی پزشکی استفاده می‌شود. از روتر برای حفظ امنیت داده‌های حساس و اتصال دستگاه‌های پزشکی مختلف مانند سیستم‌های نظارت بر روی بیماران، تجهیزات مانیتورینگ بیمار و دستگاه‌های تصویربرداری استفاده می‌شود. این دستگاه با اتصال دستگاه‌های پزشکی، انتقال داده‌ها و ارتباطات بین دستگاه‌ها با سیستم‌های مرکزی را ممکن کرده است.

کاربردهای روترهای صنعتی در شبکه‌های حمل‌ و نقل و ارتباطات لجستیک

مانند سایر صنایع دیگر شبکه‌های حمل‌ونقل نیز برای حفظ امنیت داده‌ها و انتقال آن‌ها در بستری ایمن می‌توانند از روتر صنعتی استفاده کنند. روتر سازگار با سیستم مدیریت از راه دور برای کنترل تجهیزات از راه دور کارایی دارد. ترافیک داده‌ها را مدیریت و کنترل کرده و امکان ادغام با سیستم‌های مدیریت لجستیک مختلف را فراهم می‌کند.

دیگر کاربرد روترهای صنعتی در صنایع شامل موارد زیر می‌شود:

  • صنعت معدن: در محیط‌های معدن اتصال دستگاه‌ها و سنسورها، مدیریت داده‌ها و همچنین اطلاعات محیطی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از روتر برای اتصال تجهیزات استخراج معدنی به سیستم‌های کنترلی و انتقال داده‌ها مرکزی استفاده می‌شود.
  • بانک‌ها: بانک‌ها به یک سیستم انتقال داده مطمئن و حفاظت شده و امن در برابر حملات سایبری دارند. کاربرد روتر صنعتی مدیریت شبکه بانک، دستگاهی پرداخت از قبیل Atm,cashles و ارتباطات شعبه‌های بانکی و خودروهای حمل پول است.
  • صنایع تولیدی: از روترهای صنعتی در صنعت خودروسازی، صنایع تولیدات دفاعی و هوافضایی و… برای امنیت شبکه، اتصالات امن بین دستگاه‌ها و داده‌های کنترلی و مدیریت شبکه‌های کارخانه استفاده می‌شود.
  • صنعت آب و فاضلاب: دیگر کاربرد روتر صنعتی، مدیریت شبکه‌های انتقال و تصفیه آب و فاضلاب است.

جمع‌بندی

کاربرد روترهای صنعتی محدود به صنعت خاصی نمی‌شود و اغلب صنایع تولیدی، حمل‌ونقل، معدن، نفت و گاز، خدمات پزشکی، انتقال انرژی و… را در بر می‌گیرد. از این قطعه صنعتی برای با ایجاد یک شبکه ارتباطی امن و یافتن بهترین مسیر انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. نقش روترهای صنعتی در صنایع مختلف فراهم نمودن اتصالی امن و قابل‌اعتماد، کاهش هزینه‌های عملیاتی و دسترسی سریع به اطلاعات در سازمان‌های مختلف است. این قطعه قابلیت اولویت‌دادن یک سیستم بر سایر سیستم‌ها برای انتقال و جابه‌جایی اطلاعات را دارد.

اهمیت استفاده از روترهای صنعتی موجب کاربرد وسیع آن تمامی بخش‌های تولیدی چون صنعت خودروسازی و تولیدات دفاعی و مؤسساتی چون نیروی انتظامی و آتش‌نشانی شده است. روتر سازگار با سیستم مدیریت از راه دور تلتونیکا بوده و نصب آن آسان است. برای خرید این قطعه صنعتی مفید و کارآمد می‌توانید به وب‌سایت تلتونیکا مراجعه نمایید. این مجموعه با سال‌ها سابقه در زمینه تجهیزات شبکه شما را برای خریدی مطمئن و باکیفیت همراهی خواهند کرد. از طریق صفحه تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تلتونیکا در ارتباط باشید.

پیام بگذارید