نظارت بر مجرمین با استفاده از ردیاب شخصی

نظارت بر مجرمین با استفاده از ردیاب شخصی 2560 2560 تلاش توسعه نیک آریا

ردیاب مجرمین

 

 

استفاده از سیستم ردیابی و نظارت بر متخلفان و مجرمین در بسیاری از کشورها توسعه پیدا کرده­ است. مقامات تصمیم گیرنده به دلیل شلوغی زندان­ها، هزینه بالای نگهداری از افراد و همچنین همه ­گیری ویروس کرونا قوانینی را برای ردیابی و نظارت بر مجرمین مشمول آزادی مشروط و یا مجرمین با جرم سبک وضع کرده ­اند.

با گسترش بازار در این حوزه نیاز روز افزون به راهکارهای همه جانبه و کارآمد افزایش پیدا کرده و تلتونیکا نیز راهکار هوشمندانه ­ای را ارائه کرده است.

 

 

چالش

رشد جمعیت برای کشورهای مختلف در سرتاسر جهان باعث ایجاد مشکلاتی در مراقبت از مجرمین به همره داشته­ است. بنابر گزارش­های موجود بین سال­های 2009 تا 2020 تعداد زندانیان بیش از 25 درصد افزایش یافته­ است. با بیان این واقعیت، موضوع نگران کننده و مشکل آفرین تراکم بالای زندان هاست. بنابر آمار منتشر شده از سمت سازمان ملل متحد تقریبا در نیمی از کشورهای جهان بیش از 100% ظرفیت زندان­ها اشغال شده ­است.

از طرفی ساخت زندان­ های جدید ممکن است سال­ها طول بکشد و منابع مالی زیادی را به خود اختصاص دهد. بنابراین جای تعجب نیست که کشورها به دنبال راهکارهایی برای رهایی از این هزینه­ ها باشند. یکی از راهکارهای این مشکل، سیستم‌های مانیتورینگ هوشمند است که برای نظارت بر مجرمین با جرم سبک در دوران آزادی مشروط (خارج از محیط زندان) کاملاً مناسب است. محاسبات نشان می­ دهد که هزینه روزانه مجهز شدن به ردیاب شخصی برای هر مجرم تنها معادل 20% هزینه اسکان یک مجرم در زندان است. گزارش دیگری از مطالعه موردی در شهرستان لاکراس در ایالات متحده آمده وجود دارد مبنی بر اینکه تجهیز مجرم به دستگاه ردیاب شخصی به طور متوسط روزانه 6 دلار برای او هزینه دارد در حالی که هزینه اسکان او در زندان حدودا 83 دلار است. نتیجه اینکه دستگاه ردیاب شخصی ممکن است به عنوان یک راهکار جایگزین به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر نسبت به نگهداری مجرم در زندان مد نظر قرار گرفته شود.

استفاده از ردیاب شخصی همچنین می­ تواند به عنوان یک راهکار مناسب برای کاهش نرخ تکرار جرم در نظر گرفته شود. بر اساس مطالعه ­ای که توسط موسسه   IZA در سال 2019 انجام شد، پایش آنلاین مجرمین باعث کاهش ارتکاب جرم مجدد در عرض 24 ماه به میزان 16 درصد در مقایسه با اجرای حکم زندان می ­شود. این مطالعه همچنین نشان می­ دهد که هزینه ­های هر مجرم که محکومیت خود را به جای زندان تحت نظارت آنلاین سپری می کند، حدود 30000 دلار کاهش می­ یابد.

ردیاب شخصی همچنین به مجرمین اجازه می‌دهد به شغل و روابط اجتماعی خود ادامه دهند و در کنار خانواده‌های خود باشند که این به کاهش رفتار مجرمانه آنها کمک می کند. تلتونیکا با ارائه این راهکار نظارت بر مجرمین با آزادی مشروط را آسان می­کند.

 

راهکار

ردیاب مجرمین

شکل 1:  توپولوژی راهکار نظارت بر مجرمین

راهکار ارائه شده توسط تلتونیکا ابزاری عالی برای ردیابی زندانیان با آزادی مشروط است. به ویژه کسانی که ممکن است در شرایط آزادی مشروط تخلف کرده و این شرایط را زیر پا بگذارند. به این صورت که ردیاب شخصی TMT250 به مچ پای مجرم متصل می­ شود و هرگونه قطع اتصال توسط وی نیز به صورت آنلاین و لحظه ای برای ناظر گزارش می­ شود.

بسته به شرایط مجرمین فقط مجاز به حرکت در مناطق خاصی می­ باشند. مانند سفر از خانه تا محل کار، مراکز درمانی و توانبخشی و … که  با کمک قابلیت حصار جغرافیایی (Geofence) و سنسور شتاب‌سنج می‌توان حرکت مجرم و تجاوز احتمالی از مناطق از پیش تعریف‌شده را کنترل کرد.

بنابراین در مواردی که حتی ممکن است نیاز به جابجایی مجرمین بین زندان­های مختلف و یا از زندان به دادگاه وجود داشته باشد نیز می­ توان با استفاده از ردیاب مجرمین یا جی پی اس زندانی از این راهکار استفاده کرد.

این دستگاه به صورت دوره‌ای داده‌های دقیق در مورد مکان مجرم را به پلتفرم تحت بررسی ارسال می‌کند و ناظر می­ تواند تمامی فعالیت­ های او را ردیابی کند. حرکت در فضای داخلی منزل مجرم را هم می­ توان با استفاده از تجهیزات جانبی دیگری مانند سنسورهای بلوتوثی خاص پایش کرد، زیرا سناریو و سنسور توضیح داده شده فقط برای ردیابی کاربر در خارج از محیط منزل وی کاربرد دارد.

اگر مجرم به هر دلیلی تلاش کند ردیاب شخصی را دستکاری یا قطع کند، بلافاصله یک هشدار فوری برای پلیس ارسال می­ شود که پیام و جزئیات مکان مجرم را دریافت می­ کند.

استفاده از این ردیاب شخصی نیز بسیار راحت است. قاب ضد آب ردیاب مجرمین به شما این امکان را می­ دهد که از دستگاه در هر محیطی خارج از منزل و یا در حمام استفاده کنید. همچنین دکمه هشدار موجود روی بدنه دستگاه به مجرم کمک می­ کند تا در مواقع ضروری با فشردن آن از ناظر تعریف شده در پلتفرم، درخواست کمک کند.

 

محصول ویژه برای این راهکار: TMT250