راهکار حمل و توزیع واکسن

راهکار حمل و توزیع واکسن 1080 1080 تلاش توسعه نیک آریا

راهکار حمل و توزیع واکسن

 

واکسن­ ها سالانه جان میلیون­ ها نفر را نجات می ­دهند. ارزش واکسیناسیون در طی ادوار مختلف در پیشگیری از بیماری­هایی مانند سرخک، فلج اطفال، دیفتری و غیره به اثبات رسیده است. در سال­های اخیر و با همه ­گیری بیماری کرونا اهمیت تزریق واکسن برای بازگشت به زندگی عادی بسیار بالا رفته است. در این شرایط اطمینان از اینکه حمل واکسن­ ها با کیفیت مناسب انجام شود چالشی اساسی است که راهکارهای لجستیکی مناسبی برای آن لازم می­ باشد.

چالش

توزیع ایمن و سریع واکسن­ ها به اندازه مراحل توسعه و تولید آن دارای اهمیت است. واکسیناسیون عمومی تنها در صورتی می­ تواند انجام شود که واکسن بدون خرابی به واحدهای تزریق تحویل داده شود. براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، متأسفانه تقریباً بخش اعظمی از واکسن ­های تولید شده در سراسر جهان در فرآیند انتقال از بین می ­رود. اما چه معیارهایی باعث شده است که واکسن­ ها به محموله بسیار حساس تبدیل شود؟

اولین معیار مهم جهت توزیع واکسن دمای محیط محل نگهداری واکسن است. بسته به نوع واکسن این دما می ­تواند از 2الی 8 درجه سانتیگراد تا 80- درجه سانتیگراد متغیر باشد. در صورت عدم کنترل دما در محیط نگهداری، واکسن­ ها فاسد می­ شوند و این یعنی تمام تلاش ­ها برای ایمن سازی جوامع بشری بی نتیجه می­ ماند.

مدیریت و کنترل همه جانبه صدها میلیون دوز واکسن در حال حمل نیز یکی دیگر از چالش ­های پیش رو است. واکسن­ ها در حال حاضر در سراسر جهان متقاضی زیادی دارند. ارزش این تعداد واکسن به قدری زیاد است که لزوم به ایجاد اطمینان از لجستیک موثر، برنامه­ ریزی دقیق و نظارت مستقیم را بیش از پیش ضروری جلوه می­ دهد.

امروزه حمل و نقل و لجستیک بسیاری از تجهیزات پزشکی مربوط به ایمن سازی و پیشگیری مسئله مرگ و زندگی است. پس لازم است بدون تأخیر و به موقع به دست کاربران نهایی برسند. این چالشی است که شرکت­ های لجستیک، پخش و شرکت ­های دارویی با آن روبرو هستند. به علاوه اینکه خطر سرقت محموله­ های واکسن را نیز باید در نظر داشت. پیگیری و نظارت بر کل فرآیند حمل و نقل واکسن، از تولید کننده تا مصرف کننده ضروری به نظر می­رسد.

راهکار حمل واکسن و توزیع واکسن

راهکار

چالش­ های مطرح شده در حوزه توزیع واکسن راهکارهای مناسبی دارد که شرکت تلتونیکا یکی از بهترین راهکارها را در جهت برآورده کردن نیاز کاربران و توزیع کنندگان ارائه کرده ­است. در میان طیف گسترده ­ای از دستگاه­ های ردیاب، FMB122 یکی از بهترین انتخاب­ها برای صنایع فعال در ارائه تجهیزات پزشکی و واکسن است. ردیاب FMB122 دارای آنتن GNSS  خارجی است، بنابراین بهترین آنتن دهی ممکن برای رصد ناوگان توزیع ­کننده را ارائه می­ دهد.

همه ردیاب­های تلتونیکا از فناوری بلوتوث نسل چهارم (BLE) پشتیبانی می­کنند، که از طریق اتصال به سنسورهای دمای بلوتوثی اطمینان از حفظ دمای مورد نیاز در تمام مدت زمان حمل واکسن ­ها را ممکن می­سازد. به علاوه امکان اتصال به سنسور دما از طریق ورودی 1-wire دستگاه نیز امکان پذیر است.

سنسورهای دما می­ توانند دما را تا 80- درجه سانتی گراد کنترل کنند، به این ترتیب سخت ترین الزامات برای نگهداری واکسن­ های کرونا نیز برآورده خواهد شد. هر زمان که انحراف از محدوده تعیین شده دمایی اتفاق بیافتد اعلانی به سمت سرور ارسال می­ شود. شرکتی که مسئول مدیریت ناوگان پخش است می ­تواند اقدامات فوری برای یافتن دلیل تغییر دما و رفع مشکل انجام دهد. سنسور دماهای مختلفی از تولید کنندگان داخلی در بازار موجود است که قابلیت اتصال به دستگاه FMB122 را دارند.

دستگاه­ های ردیاب علاوه بر ارسال اطلاعات به سرور و امکان رصد کردن دمای محیط نگهداری واکسن ­ها در خودرو، امکان ردیابی محموله ­ها به صورت آنلاین برای اینکه فرآیند حمل­ و ­نقل واکسن عاری از هرگونه خطا باشد را نیز فراهم می ­کند. مسئول مربوطه باید بتواند در هر زمان اطلاع از موقعیت ناوگان داشته باشد و در صورتی که چیزی مطابق برنامه پیش نرود در زمان مناسب اقدام مقتضی شرایط داشته باشد.

ردیاب­ های تلتونیکا اطلاعات دقیق مکانی را با داده ­های وسیع دیگری برای تصمیم گیری مناسب در اختیار مدیر ناوگان قرار می ­دهد. برای مثال اطلاعاتی برای بهینه­ سازی مسیرها، جلوگیری از تأخیرات و حل مشکلات پیش بینی نشده با هدف تحویل دقیق و به موقع محموله می­ تواند مثمر ثمر باشد.

از طرفی همانگونه که اشاره شد احتمال سرقت محموله­ های با ارزش در زمان جابجایی بسیار بالا می باشد و واکسن نیز از این قاعده مستثنی نیست. به ویژه هنگامی که تقاضای زیادی مانند همه­ گیری یک نوع بیماری (مانند کرونا) وجود دارد.

ردیاب­ های خودرو تلتونیکا دارای یک راهکار ضد سرقت نیز می ­باشد که با ترکیب یک ردیاب با آداپتور CAN-CONTROL از سرقت حین توزیع واکسن جلوگیری می­ کند. به این صورت که از طریق این آداپتور می­توان اقداماتی مانند کنترل قفل مرکزی، درب­ ها، چراغ ­ها و غیره را مدیریت کرد. این راهکار که برای خدمات حمل و نقل و پخش مناسب است می­ تواند برای توزیع واکسن نیز کاربرد داشته باشد.

راهکار دیگری که می ­توان ارائه داد، قرار دادن دکمه­ ای به عنوان دکمه هشدار است که به طور قابل توجهی ایمنی راننده و بار را افزایش می ­دهد. به اینصورت که در صورت بروز مشکلی مانند تصادف در جاده یا هرگونه خطر دیگر پیغامی سمت سرور ارسال می­ کند تا از طرف شرکت ناظر درخواست کمک کند.

همچنین برای اطلاع دقیق از زمان تحویل محموله ­های واکسن و ورود به محدوده توزیع، می­توان از سناریوی حصار جغرافیایی استفاده کرد. به این صورت که با ورود به محدوده تعیین شده، اعلانی از پیش تعریف شده به صورت زنگ هشدار، پیامک، ایمیل و یا هر نوع دیگر ارسال می­گردد.

داشتن ناوگان سنگین خودرو یخچالدار ناگزیر به معنی درگیر بودن با مسائل مربوط به تعمیرات و نگهداری است. با استفاده از ردیاب­ خودرو یخچالدار تلتونیکا، تعمیر و نگهداری ناوگان را می ­توان به یک فرآیند خودکار تبدیل کرد تا این اطمینان حاصل شود که وسایل نقلیه در شرایط خوبی نگهداری می ­شوند. در غیر این صورت، خرابی ­های غیرمنتظره می ­تواند باعث ایجاد اختلالات جدی در ناوگان، زنجیره تأمین و حتی خرابی واکسن­ ها شود.

علاوه بر این ردیاب FMB122 کارایی و ویژگی­ های اضافه­ تری را برای توزیع بهینه محموله­ ارائه می ­دهد. ویژگی­ هایی مانند خواندن اطلاعات CAN، تشخیص سرعت غیرمجاز، تشخیص کارکرد درجای ناوگان، تشخیص حمل با جرثقیل و غیره.

در حال حاضر محصولات کمپانی تلتونیکا به عنوان یکی از برجسته ­ترین تولیدکنندگان ردیاب در جهان، بصورت گسترده ­ای برای تمام نیازها مورد استفاده قرار می­گیرد. اگر شرکتی که در زمینه حمل واکسن مشغول به فعالیت است و قبلاً دستگاه تلتونیکا را تهیه کرده باشد صرفا با به­ روز رسانی Firmware یا ایجاد تغییر در پیکربندی دستگاه ­ها می­تواند آن را مطابق با نیاز برای هر موقعیتی سازگار کند و این کار به راحتی با استفاده از ابزار اختصاصی FOTAWEB انجام می­ شود.

 

محصول ویژه برای این راهکار: FMB122

محصول پیشنهادی برای این راهکار: FMB120, FMC640, FMC130