تفاوت بین روتر، گیت وی و مودم

تفاوت بین روتر، گیت وی و مودم 1080 1080 تلاش توسعه نیک آریا

هنگام صحبت در مورد شبکه ها ، می توانید بارها اصطلاحات مختلفی را بشنوید مانند روتر ، گیت وی و مودم ، وقتی این اصطلاحات در موضوعات بسیار مشابه استفاده می شود ، گیج کننده تر می شود. به عنوان مثلا بخش تجهیزات شبکه تلتونیکا بیشتر به دلیل روترهای خود مشهور است.در پایان سال 2018 ، ما یک سری دیگر از تجهیزات اینترنت اشیاء با نام گیت وی ها  (سری TRB)  و اخیراً  مودم سری TRM را تولید کردیم.

بنابراین ، آیا این فقط یک روش فانتزی برای نامگذاری محصولات مختلف است یا این اصطلاحات در واقع به تشخیص دستگاه های مختلف کمک می کند؟ هدف این مقاله بحث در مورد قابلیت ها و تشخیص تفاوت های کلیدی بین روترها ، گیت وی ها و مودم ها است.

مودم ها

بیایید بحث خود را از مودم ها شروع کنیم. مودم یکی از قدیمی ترین اصطلاحاتی است که هنگام صحبت در مورد شبکه ها استفاده می شود. مودم یک قطعه سخت افزاری است که فقط برای انجام یک کار و تنها یک وظیفه ساخته شده است و آن ارسال ترافیک از نقطه “A” به نقطه “B” بدون انجام هیچ کاری با داده است.

از لحاظ تاریخی ، مودم ها به عنوان دستگاه های اولیه ای در نظر گرفته می شوند که قابل برنامه ریزی نیستند ، بنابراین خدمات امنیت داده ها و قابلیت های مسیریابی ترافیک در چنین دستگاه هایی وجود ندارد.

علاوه بر این ، مودم مانند یک کلید کار می کند،کلیدی برای ورود به اینترنت و مشابه یک کلید،اکثر مودم ها برای برقرای ارتباط نیازمند نرم افزاری هستند که دستگاه متصل به مودم آن را دارا است . یک نمونه خوب از این نوع مودم ها، مودم های TRM شرکت  تلتونیکا است.

 

روترها

همانطور که قبلا توضیح داده شد مودم ها یکی از ساده ترین دستگاه های شبکه هستند اما پیشرفته ترین دستگاه های شبکه های امروزی روترها می باشند.

روترها ، مشابه مودم ها برای ارائه و مدیریت اتصال به اینترنت استفاده می شوند. می توان گفت که هر روتر مودم داخلی دارد با این حال ، در این نقطه شباهت ها پایان می یابد. هنگام استفاده از روتر ، نیاز به استفاده از دستگاه دیگری برای کنترل آن نیست.

روترها به طور خودکار اتصال به اینترنت را ممکن می سازند. علاوه بر این ، روترها می توانند اتصال به اینترنت را برای چندین دستگاه از طریق رابط های سخت افزاری مختلف ممکن کنند. آنها دارای قابلیت مسیریابی داده ها هستند که دسترسی همزمان به اینترنت را برای چندین دستگاه فراهم می کنند. توانایی مدیریت چندین رابط سخت افزاری و دستگاه های متعدد متصل به آن، روترها را دستگاهی همه کاره و سازگار با سناریوهای مورد استفاده در پروژه های مختلف می نماید.

تفاوت بزرگ دیگر بین مودم ها و روترها عملکرد نرم افزاری است. روترها مجهز به امکانات امنیتی پیشرفته داده ها مانند فایروال و سرویس های متعدد  Tunneling داده ها هستند. این ویژگی ها امنیت تبادل گسترده اطلاعات  را تامین کرده و خطر حملات سایبری را کاهش می دهد.

 

گیت وی ها

در نهایت ، بیایید نگاهی به گیت وی ها بیندازیم. گیت وی اصطلاحی است که در ساختار شبکه ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و گهگاه هنگام صحبت در مورد شبکه ها از آن سوءبرداشت می شود.

 اغلب کلمه گیت وی با کلمه روتر به اشتباه یکی فرض شده و دلیل خوبی برای آن وجود دارد و آن شباهت این دو است. وقتی به عملکرد اکثر گیت وی ها و روترها نگاه می کنید ، شباهت های زیادی خواهید یافت. هر دو روترها و گیت وی ها به طور خودکار عمل می کنند. هر دو معمولاً مجهز به قابلیت های امنیتی گسترده ای همانند فایروال و Tunneling داده ها هستند.

پس تفاوت آن ها در چیست ؟ تفاوت اصلی بین روترها و گیت وی ها تعداد رابط های سخت افزاری است که پشتیبانی می کنند. در حالی که روترها برای مدیریت چندین رابط سخت افزاری و نرم افزاری طراحی شده اند ، گیت وی ها معمولاً فقط دارای یک رابط سخت افزاری طراحی شده است. بنابراین ، می توان گفت که روترها به منظور اتصال چندین دستگاه به اینترنت و گیت وی ها به منظور اتصال تنها یک دستگاه به اینترنت است. یک مثال بسیار خوب در این زمینه دستگاه های سری   TRB شرکت تلتونیکا است.

امید است این مقاله مختصر به شماامکان تشخیص تفاوت بین انواع مختلف دستگاه ها را داده و منظور از این جمله را درک کنید که: هر روتر یک گیت وی است و هر گیت وی یک مودم است اما برعکس آن صادق نیست.