تاثیر اینترنت اشیا صنعتی بر بازار جهانی ارتباطات

تاثیر اینترنت اشیا صنعتی بر بازار جهانی ارتباطات 2560 2560 تلاش توسعه نیک آریا

در حال حاضر اصطلاح اینترنت اشیا صنعتی نه تنها با مدرن سازی فرآیند تولید مترادف شده است بلکه معادل بهره وری و کنترل در دیجیتالی نمودن صنعت است . با وجود هزاران مقاله منتشر شده در این زمینه دانش محدودی بصورت آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفته است، در اینجا ما به دنبال درک بهتر این دو مورد هستیم، اینکه دقیقا (IIoT) چیست ؟ و بخش تجهیزات شبکه تلتونیکا توانایی انجام چه کارهای را برای شرکایش دارد؟

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) چیست؟

   IIoT  (Industrial Internte of Things) زیرمجموعه ای از صنعت وسیع اینترنت اشیا است. اینترنت اشیا صنعتی شبکه ای از دستگاه های هوشمند ،کامپیوترها و ابزار هایی است که کار جمع آوری اطلاعات برقراری ارتباطات و به اشتراک گذاری مقدار زیادی از داده ها را انجام می دهد. این داده ها به سیستم های ابری ارسال و پردازش می شوند سپس برای نظارت و کنترل به یک رابط انسانی قابل فهم ترجمه می گردند. این موضوع به عنوان صنعت نسل 4 شناخته می شود، صنعت نسل 4 به فراهم کردن  شفافیت  اطلاعات در میان ذی نفعان مختلف و ارتباط بین دستگاه ها، سنسور ها و افراد تعریف می گردد.

مزایای اصلی IIoT

بدون شک افزایش بهره وری یک هدف مشترک در تمام بازارهایی است که مفهوم اینترنت اشیا صنعتی در آن به کار گرفته شده است. با نگاه دقیق می توانیم ارزش واقعی بهبود اتصال، پیشرفت ارتباطات، مقیاس پذیری، صرفه جویی در زمان و صرفه جویی هزینه را در سازمان های صنعتی که مفهوم IIoT را پیاده کرده اند ببینیم . اتصال ماشین ها و دستگاه ها با بستر های تحلیلی ابری قوی  شفافیت بی نظیری را برای کاربران و تصمیم گیرندگان در سراسر سازمان ارایه می دهد و این اجازه را می دهد که از چندین چشم انداز به موضوع نگاه شده و تصمیم های بهتری گرفته شود.

تیم های پشتیبانی فنی و تدارکات اعلان های تعمیر و نگهداری را زودتر دریافت می کنند تا از تعویض قطعات و سفارش به موقع قطعات جدید اطمینان حاصل کنند تا در بهره وری دستگاه ها مشکلی ایجاد نگردد. مدیران و مسئولین با توانایی نظارت بر کارایی عملیات به صورت زنده این امکان را دارند تا به جای نگاه کردن به مشکلات پیش آمده از اتفاقات و حوادثی که هنوز رخ نداده اند جلوگیری کنند. به نوبه خود صاحبان تجارت و هیئت مدیره می توانند تصمیم های آگاهانه بگیرند و بر اساس نرخ بهره وری موجود عمل کرده و به کمک اطلاعات ارائه شده توسط دستگاه های متصل، شاخصه های عملکردی کلیدی مانند بازگشت سرمایه و بهره وری دستگاه ها را پایش نمایند.

فناوری های اصلی ای که اینترنت اشیا صنعتی را توانمند می سازند

 حوزه های فناوری که برای ظهور IIoT ضروری هستند عبارتند از سنسورها، شبکه و تحلیل داده. پیشرفت های اخیر فناوری در توسعه سخت افزار و تولید استفاده از سنسورها را مقرون به صرفه تر و قابل استفاده تر  برای طیف گسترده ای از چالش های موجود در صنایع نموده است. علاوه بر این وجود فناوری های ارتباطی به صرفه ای مانند  بلوتوث و وای فای ارتباط سنسورها را مطمئن و آسان نموده است.

در حال حاضر بزرگترین چالش، ارتباط تجهیزات زیرساختی قدیمی با سنسور های امروزی، کنترلرها، سیستم های اتوماسیون پیشرفته، پی ال سی ها و برقراری ارتباط دو طرفه ایمن و مطمئن با پلتفرم های تحلیلی اینترنت اشیا صنعتی است. این موضوع نیاز به فناوری های ارتباطی و سخت افزاری ای دارد که در دسترس باشد، به صرفه باشد و قابلیت افزایش مقیاس را نیز داشته باشد.

گسترش جهانی فناوری 4G LTE و زیرمجموعه های LPWAN  آن مانند NB_IoT و LTE CAT 1 تمام ضروریات بخش تکنولوژی ارتباطات را فراهم می سازند، اما برای پیاده سازی مطمئن فناوری اینترنت اشیا صنعتی تجهیزات مورد استفاده آن نیز باید قابل اعتماد باشند.

در نهایت اگر تمام بخش های پیاده سازی اینترنت اشیا صنعتی به درستی انجام شود اما ارتباط بین زیرساخت و بستر تحلیل آن به درستی انجام نشود تمامی راه حل های اجرایی بیهوده می گردند. تجهیزات ارتباطی امن، قابل اعتماد و ساده نتیجه تمرکز و تحقیق و توسعه ی بیش از یک دهه شرکت تلتونیکا بوده است. در گذر زمان ما در تلتونیکا بیشتر از یک میلیون روتر و گیت وی برای فراهم آوری ارتباطات حتی در پیچیده ترین پروژه های اینترنت اشیا صنعتی تولید کرده ایم.

به طور کلی پیشرفت سریع شبکه و فناوری در زیر بناهای محاسباتی موجب تولد پلتفرم های ابری سفارشی سازی شده شده است که رابطه بین کاربر انسانی، هوش مصنوعی و داده های بزرگ را مدیریت می نماید. پیاده سازی IIoT موجب تولید مقدار زیادی از داده ها می شود که نیازمند تفسیر است در نتیجه ارزش پلتفرم های تحلیلی دو چندان شده است، این پلتفرم ها می توانند به خودی خود عملکرد های پایدار داشته باشند. نرم افزار زیر ساخت را مطابق معیارهای از قبل تعیین شده  بدون دخالت انسان کنترل می کند و به طور همزمان می تواند بر اساس سنجش داده ها به کاربران دیدی بدهد که بتوانند تغییرات لازم را اجرایی نمایند.

در نهایت یکی از عمده ترین چالش ها برای پذیرش جهانی IIoT  سازگاری با پروتکل ها بوده است. به صورت تاریخی  سازنده های مختلف دستگاه ها پروتکل های مختلفی را برای دریافت و ارسال داده ها بین تجهیزات پیاده سازی کرده اند. این موضوع مشکل تطبیق پذیری را ایجاد کرده که موجب کاهش سرعت به کارگیری تجهیزات، ماشین ها و زیرساخت های ارتباطی شده است. امروزه با صرف نظر از پروتکل های ارتباطی متعدد موجود، شرکت های پیشرو در صنعت به سمت پروتکل MQTT حرکت می کنند چون که به دلیل انطباق پذیری دو طرفه، سریع و کم کردن هزینه ها سربار به عنوان یک پروتکل استاندارد برای اینترنت اشیا صنعتی تبدیل شده است. پروتکل MQTT توسط تجهیزات سلولار و سازمانی شرکت تلتونیکا پشتیبانی می شود .

چالش های اصلی

مطابق تحلیل IDC درسال 2018 هزینه ای که برای IIoT  مصرف شده به 646 میلیارد رسیده است. این صنعت هنوز با تعدادی از مشکلات و چالش هایی که نیاز به حل شدن دارند روبرو است تا اینکهIIOT  به ظرفیت کامل برسد. بدون شک ارتباطات یا اتصالات بدون قطعی برای حل مسایل مربوط به IIOT ضروری است. متاسفانه علیرغم در نظر گرفتن افزایش سرعت در شبکه، فناوری های جدید و پیشرفت اینترنت زیر ساخت اطمینان 100 در صدی دسترسی به اینترنت هنوز یک چالش است. از همین رو اهمیت راهکارهای مبتنی بر LTE  همراه با عملکرد دو سیمکارت در حال افزایش است چرا که حتی بهترین زیرساخت های اینترنت باسیم نیاز به ارتباط پشتیبان دارد. بخش تجهیزات شبکه تلتونیکا متوجه این موضوع شده و سبد کاملی از روتر ها و گیت وی های دارای قابلیت LTE را فراهم کرده است.

پلتفرم های تحلیلی اطلاعات خام را به بازخوردهای پایدار تبدیل نموده و با فراهم کردن آمارهای تحلیلی و دیدگاه های کاربردی موجب برگشت سرمایه در پروژه های IIoT می شوند. پلتفرم های ابری IIoT باید با قدرت و عملکرد بالا باشند و توانایی تغییر و تعدیل داده ها و تغییراتی که کاربران نیازمند آن هستند را داشته باشند. در سمت  شبکه پلتفرم های مدیریت دستگاه نیز مهم اند تا دستگاه را در حالت ارتباطی نگه دارند و این اطمینان را ایجاد کنند که همه چیز به خوبی پیش می رود. شما می توانید سیستم مدیریت از راه دور (RMS) ما را استفاده نموده تا کاربران سیستم را در کنترل شبکه زیر ساخت با حداقل زمان مورد نیاز یاری نماید.

امروزه اطلاعات نوع جدیدی از سرمایه است و ما می توانیم مشابهات میان این دو را بیبینیم، نه تنها از نظر ارزش بلکه از نظر جذابیت آن برای سارقان و جاسوسان.  بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان امنیت جرایم سایبری در سال 2018 بیشتر از 5/1 تریلیون دلار هزینه در بر داشته است. با افزایش تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده و متصل IIoT تهدید های امنیتی سایبری نیز بیشتر شده است.

آینده IIOT  

 امروزه بازار اینترنت اشیاء صنعتی سودده و رقابتی است. صدها کسب و کار در گوشه و کنار دنیا در توسعه سنسورها، تجهیزات شبکه و پلتفرم های پیچیده IIoT سرمایه گذاری می کنند. مطابق با تحلیل های IDC فقط بخش تولید 197 میلیارد دلار روی پروژه های IIOT سرمایه گذاری کرده است. پیش بینی می شود که صنعت حمل و نقل و شرکت های تاسیساتی 132 میلیارد دلار دیگر به این بازار اضافه نمایند. آینده IIOT  هیجان انگیز و درخشان است. در عین حال ما باید همواره نوآور باشیم و برای  یکپارچگی بهتر و ایستادگی در برابر تهدید های امنیتی سایبری کار و تلاش کنیم. بخش تجهیزات شبکه تلتونیکا دستگاه هایی (روتر صنعتی، گیت وی صنعتی و …) را تولید می کند که بر چالش های ارتباط و اتصال حتی در پیچیده ترین پروژه های IIoT  فائق آید.