افزایش قابلیت های ردیاب با استفاده از OBD-II Dongle

افزایش قابلیت های ردیاب با استفاده از OBD-II Dongle 2560 2560 تلاش توسعه نیک آریا

افزایش قابلیت های ردیاب با استفاده از OBD-II Dongle

 

 

  1. مقدمه
  2. چالش
  3. راهکار
  4. چرا تلتونیکا؟

 

1. مقدمه

بازار ردیابی وسایل نقلیه به سرعت در سراسر جهان در حال رشد است و رقابت بین ارائه دهندگان خدمات ردیابی و یکپارچه سازی به صورت روزافزون افزایش می ­یابد. سناریوی اصلی این حوزه کاری که مکان­ یابی است ممکن است دیگر به اندازه کافی برای رقابت کارآمد نباشد و منجر به تداوم حضور شرکت­ها در این حوزه کاری نشود. زیرا نیاز مشتریان روزانه در حال تغییر است. برای رفع نگرانی و کمک به این شرکت­ها، واحد ردیابی تلتونیکا آماده ارائه راهکاری مقرون به صرفه و کارآمد است.

 

2. چالش

آیا می دانید اندازه بازار سیستم ­های ردیابی خودرو در سال 2021 حدود 19.38 میلیارد دلار برآورد شده­ است؟ برآورد می­ شود این رقم تا سال 2028 بیش از دو برابر افزایش داشته باشد و به عدد 33/46 میلیارد دلار برسد.

این موضوع تایید می­ کند که محبوبیت ردیاب­ های ساده خودرو با سناریوی اصلی مکان یابی دارای مجموعه­ ای اساسی از ویژگی­ ها، نصب و راه­ اندازی آسان، کوچک و مقرون به صرفه بودن هستند و باید کاملاً مناسب برای برآورده کردن نیازهای خودروهای سواری، بخش­ های دولتی و خصوصی باشند. تا به امروز همه این موارد متناسب با نیاز مشتری بوده ­است ولی چالشی نیز وجود دارد. کمبود قطعات الکترونیکی از یک سو و انتظارات رانندگان و مدیران ناوگان از سوی دیگر، در شرایطی که همه چیز به سرعت در حال تغییر است باعث تغییر ساختار نیاز آن­ها شده است.

امروزه، عوامل مهم در انتخاب مدل ردیاب ویژگی­ ها و ارزش ­های مازاد بر ردیابی هستند که شرکت­ های فعال در این حوزه می­ توانند بدون صرف هزینه اضافی آن را به کاربران نهایی ارائه دهند. در کنار این نیازها، نیاز به نصب یا ارتقا سریع و آسان نیز باید در نظر گرفته شود. در مجموع این ترکیب جذاب می­ تواند به موفقیت شرکت­ ها در بازار کمک کند و باعث ایجاد پروژه ­های بیشتری شود.

با در نظر گرفتن همه این موارد ما در واحد ردیاب تلتونیکا راه­کاری برای رفع این نگرانی فزاینده ارائه داده ­ایم.

 

3. راهکار

در این راه کار ما از دانگل عیب­ یابی داخلی استفاده می­ کنیم، دستگاهی که مستقیماً به پورت OBD-II خودرو متصل می­ شود و از طریق اتصال بلوتوث به صورت بی­سیم به ردیاب­ های تلتونیکا متصل می­ شود.

دسترسی به داده ­های OBD-II و کدهای خطا (DTC) همراه با مجموعه ویژگی­ های خاص خود، مزایای قابل توجهی را به مدیران ناوگان ارائه می­ دهد. از جمله این مزایا می ­توان به نظارت آنلاین بر عملکرد ناوگان، روش ­های نگهداری به موقع و اجتناب از تعمیرات اساسی و گران قیمت، زمان خرابی و همچنین گزارش­ های سفارشی بر اساس تقاضای کاربر، نظارت بر رفتار رانندگان و بهبود نظم آن­ها، پرداخت حق بیمه کمتر و کاهش هزینه­ های سربار مشاغل اشاره کرد.

دانگل OBD-II پارامترها و یا کدهای مربوط به خودرو را می­ خواند و به ترتیب با استفاده از پروتکل اختصاصی انتقال داده آن­ها را از طریق اتصال بلوتوث به ردیاب ارسال می کند. پس از آن، ردیاب­ تلتونیکا این داده­ ها را همراه با جزئیات موقعیت مکانی از طریق شبکه GSM برای تجزیه و تحلیل و گرفتن گزارشات بیشتر به سرور ارسال می ­کند.

به این ترتیب، مدیران ناوگان می توانند همزمان دو جریان داده را در دسترس داشته باشند. یکی از ردیاب خودرو و دیگری از پورت OBD-II که اطلاعات ECU خودرو را فرا می­ خواند. ذکر این نکته ضروری است که ردیاب­ های تلتونیکا فقط با دانگل­های OBD-II  کار می کنند که بر اساس میکروکنترلرهای ELM327 یا STN1110 طراحی شده ­اند.

رایج ترین و پراستفاده ترین پارامترهای ECU مورد نیاز برای کنترل کردن شامل سرعت خودرو، دور موتور، دمای روغن موتور، سطح سوخت، نرخ مصرف سوخت، دمای خنک کننده ، خطای EGR، کدهای خطا و غیره است.

نحوه راه ­اندازی آن به این صورت است که ابتدا دانگل بلوتوث OBD-II باید به پورت OBD خودرو متصل شود که نیاز به ابزار و عملیات نصب ندارد. در مرحله دوم تنظیمات بلوتوث دستگاه ردیاب باید با استفاده از فایل Configurator مطابق شکل زیر تنظیم شود. برای انجام این کار به بخش منوی “بلوتوث” بروید و ویژگی ­های مربوطه را فعال کنید.

افزایش قابلیت های ردیاب با استفاده از OBD-II Dongle

سپس در بخش منو “OBD-II”، پارامترهای ECU مورد نظر را در لیست ارائه شده انتخاب کنید. اولویت هر یک از آنها را انتخاب کرده و با کلیک روی “Save to device” تنظیمات را ذخیره کنید.

فرآیند نصب سخت افزار دانگل OBD-II بسیار سریع و بدون دردسر است و به معنای واقعی کلمه چند ثانیه طول می کشد. این دستگاه­ها به طور گسترده­ای در سراسر جهان برای هر میزان بودجه­ای در دسترس هستند.

افزایش قابلیت های ردیاب با استفاده از OBD-II Dongle

شکل 1: توپولوژی راهکار افزایش قابلیت­های ردیاب با استفاده از OBD-ll  Dongle

به طور خلاصه با این راه حل، کاربران می­توانند از هر دو دستگاه به بهترین شکل استفاده کنند. مجموعه قابلیت های ردیاب تلتونیکا  و همچنین مزایای فراوان داده­های OBD-II و کدهای خطای DTC به طور همزمان به بهبود قابل توجه نظارت و مدیریت ناوگان کمک می­کند.  علاوه بر این با استفاده از ابزار FOTA می­توانید فریمور ردیاب­ها را آپدیت و تنظیمات کانفیگ را نیز انجام دهید. FOTA یک راه حل نرم افزاری قدرتمند است که به مدیریت سریع و کارآمد دستگاه های ردیاب کمک می­کند.

 

4. چرا تلتونیکا؟

ما علاوه بر ارائه فناوری بلوتوث LE و راه حل نصب سریع مبتنی بر OBD-II، ردیاب های خودرویی تلتونیکا را با سیستم عامل پیشرفته و لوازم جانبی مفید نیز ارائه می ­دهیم. این مجموعه ویژگی ­ها و سناریوهای متعدد مزایای فراوانی را به همراه دارد و به کاهش هزینه­ های جاری ارگان­ها و بهبود هرگونه رقابت تجاری منجر می­ شود که این هم به افزایش نرخ بازگشت سرمایه در سازمان کمک می­ کند.

از شروع فعالیت تلتونیکا از 23 سال پیش تاکنون، در خط تولید پیشرفته این شرکت 5/15 میلیون دستگاه ردیاب و تجهیرات سخت افزاری شبکه تولید شده که این امر موجب موفقیت هزاران شرکت همکار و شریک تجاری در سراسر جهان شده است. ما در تلتونیکا مجموعه­ ای مناسب برای به دست آوردن همه چیزهایی هستیم که برای موفقیت در این حوزه لازم دارید.

تلتونیکا ارائه دهنده انواع دستگاه ­های ردیاب متناسب با تمام نیازهای کاربران به همراه ابزارهای نرم ­افزاری مناسب برای هر کاربردی که در این زمینه مد نظر است، می­ باشد. رویکرد نوآورانه ما، دانش گسترده در بازار جهانی، امکانات پیشرفته تولید با خطوط مونتاژ رباتیک و پشتیبانی همه جانبه از مشتری جهت برآورده کردن انتظارات آنها به ما مزیت رقابتی می­ دهد و مجموعه تلتونیکا را به شریک تجاری قابل اعتمادی تبدیل می­کند.

 

محصول ویژه برای این راهکار: FMT100

محصول پیشنهادی برای این راهکار: FMB900, FMB920, FMP100, FMB202, FMB204, FMB110