شماره تماس تلتونیکا دفتر ایران

41357000 (021)

جستجو
نحوه تشخیص و جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی چگونه است؟

نحوه تشخیص و جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی چگونه است؟

بسیاری از ما بدون Wi-Fi از دنیای مجازی محروم خواهیم شد؛ اما بهتر است راهکار‌های جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی را بدانیم.  روتر دستگاهی است که کمتر  به آن توجه می‌شود. نقش اصلی آن اتصال شبکه‌ها و ارسال و دریافت داده از یک ارائه‌دهنده اینترنت ISP است. باید بدانیم که بسیاری از روترها امنیت قابل‌قبولی ندارند و ممکن است حریم شخصی و امنیت افراد را از بین برده و یا مخل آن شوند؛ بنابراین نقش امنیت سایبری در روترهای صنعتی بسیار مهم است.

CIAبر اساس گزارش‌های اخیر ویکی‌لیکس در مورد وجود یک ابزار هک شده به اهمیت درک نحوه کار روترها و چگونگی محافظت از آن‌ها در برابر حملات مخرب اشاره کرده است. گویا این ابزار می‌تواند مسیریاب‌ها را هک کرده و به مهاجم اجازه نظارت بر ترافیک را بدهد. این ابزار از نرم‌افزارهای مربوط به سیستم‌های مورد هدف استفاده می‌کند.

بعید است که یک فرد عادی هدف این گونه از حملات واقع شود. اما اگر قرار است یک روتر داشته باشید، بهتر است که از نحوه تشخیص حملات سایبری در روترهای صنعتی آگاهی داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با راهکار‌های جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی تا انتهای این مطلب از تلتونیکا با ما همراه باشید.

روتر و نحوه کار آن

روتر دستگاهی است که بسته‌های داده‌ دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد می‌رساند و با این کار آن‌ها را به اینترنت وصل می‌کند. تکنولوژی آینده و روند روترهای صنعتی به‌سرعت در حال تغییروتحول هستند. روتر دو یا چند سوئیچینگ بسته شبکه یا زیرشبکه را به هم وصل می‌کند که دارای دو عملکرد اصلی زیر است:

  • مدیریت ترافیک بین این شبکه‌ها با ارسال بسته‌های داده به آدرس‌های IP موردنظرشان
  • اجازه‌دادن به چندین دستگاه برای استفاده از یک اتصال اینترنتی

روتر به هر کدام از دستگاه‌های شبکه یک آدرس آی پی می‌دهد تا موقع ارسال و دریافت داده‌ها، آدرس مبدأ یا مقصد خود را بداند. این امر باعث می‌شود روتر مطمئن شود که بسته‌های ارسالی یا دریافتی همیشه به مقصد درست خود خواهند رسید و در مسیر شبکه گم نمی‌شوند. این کار باعث جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی می‌شود.

جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی؛ حمله سایبری چیست؟

جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی؛ حمله سایبری چیست؟

حتماً تا کنون درمورد نقش امنیت سایبری در روترهای صنعتی شنیده‌اید که یک فرد یا یک گروه از هکرها اطلاعات یکی از شرکت‌های بزرگ را مورد حمله سایبری قرار داده‌اند و اطلاعاتشان را سرقت یا نابود کرده‌اند. در این شرایط اگر اطلاعات حیاتی شرکت به سرقت برود ممکن است باعث از دست رفتن کل اعتبار و سرمایه آن شرکت شود؛ بنابراین آشنابودن با این روش‌ها و راهکار‌های جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. حمله سایبری یعنی سوءاستفاده و یا ورود غیرقانونی به سیستم و شبکه شما.

هکر می‌تواند با استفاده از کدهای مخرب اطلاعات شما را سرقت یا مسموم کند و اطلاعات شبکه یا سیستم شما را در معرض خطر قرار دهد؛ بنابراین آشنایی با نحوه تشخیص حملات سایبری در روترهای صنعتی ضروری است. همچنین عملکرد و بهره وری روترهای صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه برخی از چالش‌های امنیتی مرتبط با روتر‌ها را شرح می‌دهیم:

1. اکسپلویت آسیب پذیری

همه روترهای مبتنی بر سخت‌افزار به طور خودکار دارای نرم‌افزار نصب شده هستند که به سیستم افزار شناخته می‌شوند. سیستم افزار به روتر صنعتی کمک می‌کند تا عملکردهای خود را انجام دهد. فریمور روتر مانند هر نرم‌افزار دیگری معمولاً حاوی آسیب‌پذیری‌هایی است که توسط مهاجمان سایبری می‌توانند مورد سوءاستفاده قرار گیرند. تولید‌کنندگان روتر به طور دوره‌ای برای اصلاح این آسیب‌پذیری‌ها به‌روزرسانی‌هایی را انتشار می‌دهند.

به همین دلیل یک راه جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی این است که سیستم‌ عامل روتر به طور مرتب به‌روز شود. روترهای صنعتی به‌روز نشده می‌توانند توسط مهاجمان در معرض خطر قرار گیرند و اجازه مانیتورینگ ترافیک را به مهاجمان سایبری بدهند یا از روتر به‌عنوان بخشی از یک بات نت استفاده کنند.

2. جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی؛ حملات DDOS

نقش امنیت سایبری در روترهای صنعتی حفاظت از حملات DDOS است. سازمان‌های کوچک و بزرگ اغلب هدف حملات سرویس توزیع شده DDOS)) هستند که به زیرساخت شبکه آن‌ها هدایت می‌شود. حملات DDOS لایه شبکه کاهش نیافته می‌تواند روترهای صنعتی را تحت تأثیر قرار دهد یا باعث خرابی آن‌ها شود و در نتیجه شبکه از کار بیفتد. Cloud flare Magic Transit یک راه حل برای جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی و محافظت از روترها و شبکه ها در برابر این نوع حملات است.

3. اعتبار نامه

همه روترها برای انجام وظایف با مجموعه‌ای از اعتبارنامه‌های مدیریت ارائه می‌شوند. این اعتبارنامه‌ها روی مقادیر پیش‌فرض تنظیم می‌شوند؛ مانند  adminبه‌عنوان نام کاربری و  admin به‌عنوان رمز عبور. نام کاربری و رمز عبور باید دراسرع‌وقت باید تغییر یابد که امینتی بیشتری داشته باشد. مهاجمان مقادیر پیش‌فرض رایج این اعتبارنامه‌ها را می‌دانند و اگر بازنشانی نشوند، می‌توانند از آن‌ها برای به‌دست‌آوردن کنترل روتر از راه دور استفاده کنند. به‌روز‌رسانی نام کاربری و رمز عبور از راهکار‌های جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی است.

راهکارهای جلوگیری از حملات سایبری در روتر های صنعتی

راهکارهای جلوگیری از حملات سایبری در روتر های صنعتی

استفاده و مدیریت روترهای صنعتی از مهم‌ترین نیازهای هر سازمان و شرکت است. ما در ادامه برای جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی چند راهکار مختلف را معرفی می‌کنیم که شما را در نحوه تشخیص حملات سایبری در روترهای صنعتی یاری می‌دهند:

1. به روز رسانی سیستم ها و نرم افزارها

اکثر حملات سایبری به دلیل به‌روز نبودن سیستم‌ها و نرم‌افزارها رخ می‌دهد. نقش امنیت سایبری در روترهای صنعتی به این دلیل است که سیستم‌ها و نرم‌افزارهای به‌روز نشده نقاط ضعفی را به همراه خواهند داشت؛ بنابراین هکرها و مجرمان سایبری از این نقاط ضعف برای دسترسی به شبکه شما استفاده می‌کنند و وقتی آن‌ها وارد شبکه شدند دیگر برای پیشگیری بسیار دیر است.

به این منظور پبشنهاد می‌شود برای جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی روی یک سیستم مدیریت متمرکز سرمایه‌گذاری کنید که تمام نرم‌افزارها و  سیستم‌ها را به‌روزرسانی و مدیریت می‌کند و سیستم شما را انعطاف‌پذیر و به‌روز نگه می‌دارد. برای مثال برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌های مایکروسافتی می‌توانیم از WSUS (Windows Server Update Service)  استفاده نماییم. پیشنهاد ما به شما روتر صنعتیRUT950  است.

2. نصب فایروال Firewall

انواع مختلفی از رخنه‌های پیچیده داده وجود دارد و هر روز نیز تعداد آن‌ها زیاد می‌شود. نصب یک فایروال در جلوی شبکه و قراردادن شبکه داخلی در پشت یک فایروال یکی از راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی است. نقش امنیت سایبری در روترهای صنعتی به کمک سیستم فایروال هرگونه حملات Brute Force را که به شبکه و یا سیستم‌های شما وارد می‌شود را قبل از اینکه بتواند به چیزی آسیب برساند شناسایی و مسدود می‌کند.

3. کنترل دسترسی به سیستم های خود

یک فرد به‌سادگی می‌تواند وارد دفتر یا شرکت شما شود و یک USB حاوی فایل‌های آلوده را به یکی از کامپیوترهای شما متصل کند و به آن‌ها اجازه دسترسی کامل به کل شبکه شما و اطلاعات آن و همچنین امکان آلوده‌کردن آن‌ها را بدهد.

پس نظارت بر اینکه چه کسی به کامپیوترهای شما دسترسی دارد ضروری است. داشتن یک سیستم امنیتی محیطی مثل دوربین‌های مداربسته راهکار بسیار مناسبی برای جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی است.

4. امنیت وای فای(Wifi Security)

امروزه دستگاه‌های وای‌فای در همه‌جا استفاده می‌شود و این دقیقاً نقش امنیت سایبری در روترهای صنعتی را روشن می‌کند. هر دستگاهی می‌تواند با اتصال به شبکه به‌راحتی آلوده شود و اگر این دستگاه آلوده به شبکه شرکت یا سازمان شما متصل شود، کل سیستم شما در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.  ایمن‌سازی شبکه وای‌فای (Wifi Network) و پنهان‌کردن آن یکی از امن‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی انجام دهید. خطر قرارگرفتن سیستم شما در برابر تهدیدها با توسعه روزافزون دستگاه‌هایی که می‌توانند به شبکه شما متصل شوند، روزبه‌روز افزایش خواهد یافت.

5. جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی با انتخاب رمزهای عبور ایمن

استفاده از رمزهای عبور یکسان برای هر برنامه، سیستم و ورود به هر شبکه یک تهدید بسیار جدی است. در چنین شرایطی وقتی از رمز‌های مشابه استفاده کرده‌اید هکر رمز عبور شما را پیدا و به همه برنامه‌ها و اطلاعات شما دسترسی پیدا می‌کند. یک راهکار امنیتی مناسب برای جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی تعیین رمزهای عبور مختلف برای برنامه‌های مختلف است. تغییر این رمز به‌صورت دوره‌ای باعث حفظ سطح بالایی از محافظت در برابر تهدیدها و حملات داخلی و خارجی می‌شود.

امنیت سایبری با روترها

امنیت سایبری با روترها

چالش‌ها و راهکار‌های امنیتی در استفاده از روتر‌های صنعتی باید در نظر گرفته شود. بسیار مهم است که نقش امنیت سایبری در روترهای صنعتی را جدی بگیرید و از روتر و شبکه Wi-Fi خود در برابر خطرات و حملات مراقبت نمایید. برای جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • رمز ورود خود را زمان اتصال به Wi-Fi تغییر دهید.
  • مطمئن شوید که سیستم‌ عامل روتر و نرم‌افزار رمزگذاری شده در روتر، به‌روزرسانی شده است.
  • روترها با اطمینان این امکان را به شما می‌دهند که ارائه‌دهنده سرویس‌های خانه و اینترنت با یکدیگر در ارتباط باشند. همیشه مراقب امنیت روتر خود باشید تا خودتان هم در امان بمانید.
  • رمز عبور روتر خود را تغییر دهید و آن را قوی‌تر کنید.
  • نام SSID را تغییر دهید تا جزئیات مدل روتر یا صاحب آن نشان داده نشود.
  • مطمئن شوید که قابلیت رمزگذاری در تنظیمات روتر فعال باشد. با این کار ترافیکی که از طریق شبکه شما عبور می‌کند قابل‌مشاهده نخواهد بود.

جمع‌بندی

وقتی بحث بر سر محافظت از کسب‌و‌کارتان در برابر حملات و جرایم سایبری است تشخیص اینکه از کجا شروع کنیم  ممکن است سخت باشد؛ چرا که حجم زیادی از اطلاعات در این زمینه وجود دارد. توجه به مطالب ارائه شده و رعایت آن‌ها در کسب‌و‌کار خود تا حد بسیار زیادی باعث جلوگیری از حملات سایبری در روترهای صنعتی می‌شود. بسیار مهم است که نقش امنیت سایبری در روترهای صنعتی را جدی بگیرید و از روتر و شبکه Wi-Fi خود در برابر خطرات و حملات مراقبت نمایید. در نهایت شما باید نحوه تشخیص حملات سایبری در روترهای صنعتی را بدانید.

روترهای تلتونیکا با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و امکان اتصال به سیستم‌های مدیریت از راه دور، انتخابی ایده‌آل برای افزایش بهره‌وری شبکه در سازمان‌های دولتی، صنعتی و تولیدی محسوب می‌شوند. کارشناسان ما آماده هستند تا مشاوره تخصصی برای انتخاب مناسب‌ترین مدل روتر بر اساس نیازهای شما ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روترهای صنعتی تلتونیکا می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، با کارشناسان تلتونیکا در ارتباط باشید.

پیام بگذارید