شماره تماس تلتونیکا

41357000 (021)

جستجو
انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی

انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی

روترهای صنعتی، دستگاه‌های هوشمندی هستند که از آن‌ها در شبکه‌های صنعتی استفاده می‌شود. از نقش‌های اساسی آن‌ها، ایجاد ارتباط بین شبکه‌های مختلف و انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی است. باتوجه‌به کاربرد روترهای صنعتی در شبکه‌های انتقال داده حساس، نتیجه می‌گیریم که روترها به عنوان نقطه‌های ترابری اطلاعات عمل می‌کنند. روترها نقش و اهمیت زیادی در شبکه‌های کامپیوتری دارند. همچنین امنیت شبکه با روترهای صنعتی نیز امکان پذیر است. در این مقاله از تلتونیکا، انتقال داده در شبکه و امنیت شبکه با روتر را بیشتر بررسی می‌کنیم.

روتر چیست؟

به تجهیزات یا دستگاهی که از مبدا موردنظر داده ها را به مقصد می رساند را روتر میگویند. این عمل میتواند بین یک دستگاه یا چند دستگاه با اینترنت انجام شود؛ مانند انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی. روتر با این کار، دستگاه‌های مذکور را به اینترنت متصل می‌کند. روتر با متصل کردن دو یا چند سوئیچینگ بسته شبکه یا زیر شبکه، دو عمل مهم را انجام می‌دهد که شامل ارسال بسته‌های داده به آدرس‌های IP مورد نظر و مدیریت ترافیک بین داده‌ها و بهبود تجهیزات شبکه است.

همچنین به چند دستگاه برای استفاده از یک اتصال اینترنتی اجازه می‌دهد. اکثر روترها، داده‌ها را بین شبکه‌های محلی (LAN) و شبکه‌های گسترده (WAN) منتقل می‌کند. شبکه‌های محلی، مجموعه‌ای از دستگاه‌هایی هستند که به یک منطقه جغرافیایی خاص متصل‌اند.

انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی؛ روتر صنعتی چیست؟

انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی؛ روتر صنعتی چیست؟

در صنعت دستگاه‌های زیادی وجود دارند که نیاز است آن‌ها را از راه دور کنترل کنیم. حتی گاهی نیاز است مقادیر مشخصی را از آن‌ها دریافت و یا بسته به نیاز بخواهیم به صورت لحظه‌ای آن‌ها را مانیتور کنیم. برای رسیدن به این هدف (انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی و نظارت از راه دور) نیاز است زمانی که بیشتر از یک دستگاه وجود دارد، آن‌ها را به صورت یک شبکه درآورید.

این شبکه با متصل کردن به شبکه داخلی و یا اینترنت، قابل دسترسی از راه دور خواهد شد. در این موارد، کاربرد روترهای صنعتی شبکه‌های انتقال داده حساس را مشاهده می‌کنید. روترهای صنعتی برای محیط‌های صنعتی که شرایط سخت دارند، طراحی شده‌اند. روتر صنعتی جهت ارائه عملکرد انتقال داده بی‌سیم و با شبکه بی‌سیم عمومی استفاده می‌شود.

روتر صنعتی از ماژول بی‌سیم صنعتی استفاده می‌کند. همچنین امنیت شبکه با روترهای صنعتی نیز تضمین شده است. روترهای صنعتی در کاربری‌های مختلف مانند اتوماسیون صنعتی، نظارت بر محیط زیست، اتوماسیون ساختمان، مدیریت ناوگان و نظارت از راه دور بسیار کاربردی هستند. یک روتر صنعتی توانایی بررسی وضعیت تلفن همراه و قابلیت اتصال اینترنت را دارد.

انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی؛ انواع مختلف روتر صنعتی

روترهای صنعتی انواع و کاربردهای مختلف دارند که یکی از کاربرد‌ها انتقال داده‌ های حساس در شبکه با روتر صنعتی است. در ادامه انواع روتر را بررسی می‌کنیم.

1. روتر صنعتی با پهنای باند ثابت

روترهای صنعتی با پهنای باند ثابت برای متصل شدن به شبکه‌ به سیم نیاز دارند. همچنین این روترها برای کارهای صنعتی با محیط‌های شبکه پایدار با پهانی باند بالا مناسب هستند. روترهای صنعتی پهن باند ثابت معمولا از تعدادی پروتکل VPN پشتیبانی می‌کنند. این کار مدیریت از راه دور را ممکن می‌سازد و باعث تسهیل نگهداری تجهیزات صنعتی توسط شرکت‌ها می‌شود. علاوه‌بر موارد مذکور، انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی نیز امکان پذیر است.

2. روتر سوئیچ اترنت درجه صنعتی

این نوع روتر، عملکردهای یک روتر و یک سویچ اترنت را ترکیب می‌کند. همچنین اتصال بین دستگاه‌ها در شبکه محلی و اتصال به شبکه‌های خارجی را ممکن می‌کند. شبکه‌های صنعتی در مقیاس بزرگ از این نوع روتر استفاده می‌کنند و با این کار به انتقال داده‌ها با سرعت بالاتر و اشتراک گذاری بین دستگاه‌ها، دست خواهند یافت. این نوع قابلیت ضد تداخل و پایداری بالا دارد. همچنین قابلیت سازگاری با محیط‌های سخت صنعتی را نیز دارد.

3. روتر صنعتی مدولار

روترهای صنعتی مدولار از طراحی کاژولار استفاده کرده‌اند و باعث انعطاف پذیری چیکر ماژول‌ها براساس نیاز واقعی شده‌اند. این نوع روتر برای صنایع با عملکرد پیچیده مناسب است. با جایگزین کردن ماژول‌های کاربردی، روترهای صنعتی ماژولار نیاز اتصال دستگاه‌های صنعتی گوناگون را می‌توانند برآورده کنند.

یک روتر صنعتی چه کاری انجام می‌دهد؟

یک روتر صنعتی چه کاری انجام می‌دهد؟

اکنون این سوال برایتان پیش می‌آید که روتر صنعتی چه کاری انجام می‌دهد. از کارهای این نوع روتر علاوه ‌بر  انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

1. پردازش و انتقال داده‌ ها با سرعت بیشتر

باوجود میلیون‌ها دستور در ثانیه در صنایع مختلف، یک روتر صنعتی عملکرد فوق العاده‌ای را برای برآورده کردن برنامه‌های بزرگ مربوط به انتقال داده ارائه می‌کند. برنامه‌های بزرگ انتقال داده مانند تصاویر و ویدیوها است.

2. ایجاد ارتباط امن در یک محیط خشن

روتر صنعتی در مقایسه با روتر معمولی با نیازهای بالاتری که توسط محیط‌های صنعتی پیچیده ایجاد شده‌اند، روبه‌رو است. با استفاده از ماژول بی‌سیم صنعتی، یک روتر صنعتی تصاویر صحیح و ایمن و همچنین بسیار دقیق ارائه می‌دهد. همانطور که کاربرد روترهای صنعتی در شبکه‌های انتقال داده حساس دیده می‌شود، در برقراری ارتباط امن و نظارت از راه دور در صنایع پیچیده نیز کاربرد دارد.

چه زمانی به روتر نیاز است؟

امروزه به دلیل این‌که در خانه‌ها بیشتر از یک دستگاه از اینترنت استفاده می‌کنند، وجود روتر در شبکه ضرورت دارد. برای درک راحت‌تر تصور کنید که تنها یک خانه در خیابان محل زندگی شما وجود دارد. در این صورت نیازی به پلاک برای خانه نیست؛ زیرا تنها مکان در این خیابان است. زمانی که چندین خانه در یک مسیر یا خیابان وجود دارد، به آدرس محلی نیاز پیدا می‌کنید.

هنگام انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی و یا اتصال چند دستگاه به اینترنت، به روتر در شبکه نیاز است. حتی زمانی که بخواهید تعدادی دستگاه را به همدیگر متصل کنید، به روتر نیاز دارید. دقت داشته باشید که بدون اینترنت باز هم می‌توانید یک شبکه محلی از رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت ایجاد کنید. ایجاد شبکه محلی به شما امکان اشتراک گذاری فایل‌ها با دستگاه‌های خاص در شبکه از جمله اسکنرها، چاپگرها و… را می‌دهد.

داده‌ها بدون وجود روتر در دستگاه مناسب قرار نمی‌گیرند. درواقع یک شبکه محلی از دستگاه‌ها را خانه هوشمند می‌نامند و این دستگاه‌ها بدون روتر توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را ندارند. وجود یک شبکه محلی بدون اینترنت یا مودم امکان دارد؛ اما توانایی عمل بدون روتر را ندارند.

چالش های امنیتی مرتبط با روتر

چالش های امنیتی مرتبط با روتر

امروزه برای بهتر شدن روند تکنولوژی، ابزارهای زیادی توسط شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا ارائه شده است. همچنین تکنولوژی آینده و روند روترهای صنعتی در حال تغییر هستند. یکی از این ابزارها، روتر است. روتر بخش مهمی از شبکه را به خود اختصاص داده و هر کسب و کاری یک یا چند روتر دارد. اکثر افراد مودم خانگی را به عنوان روتر می‌شناسند؛ ولی مودم و روتر تفاوت‌های زیادی باهم دارند. در برخی موارد شاهد چالش‌های امنیتی در انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی خواهید بود.

1. اکسپلویت آسیب‌پذیری

برخی از روترهای مبتنی بر سخت افزار دارای نرم افزارهای نصب شده هستند. در این روترها، نرم افزارهای نصب شده در انجام عملکردهای خود به روتر کمک می‌کنند. مانند سایر نرم افزارها، فریمور روتر دارای آسیب پذیری‌هایی است که امکان سوء استفاده از آن‌ها توسط مهاجمان سایبری وجود دارد؛ بنابراین سیستم عامل مربوط به روترها باید به طور مرتب به‌روزرسانی شوند. روترهای به‌روز نشده‌ توسط مهاجمان در معرض خطر قرار می‌گیرند و به مهاجمان سایبری اجازه مانیتورینگ ترافیک را می‌دهند. همچنین مهاجمان می‌توانند از روتر به عنوان یک بخش از بات نت استفاده نمایند.

2. Administrative credentials

تمام روترها با یک مجموعه از اعتبارنامه‌های مدیریت جهت انجام وظایف خود ارائه می‌شوند. اعتبارنامه‌های مدیریت روی مقادیر پیش فرض تنظیم شده‌اند. انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی، توسط اعتبارنامه‌های مدیریت ارائه شده است. برای مثال کلمه admin به عنوان نام کاربری و همان کلمه admin برای رمز عبور.

نام کاربری و رمز عبور ذکر شده باید در سریع‌ترین زمان ممکن به چیزی امن‌تر تغییر یابند. مهاجمان روترها از مقادیری که برای اعتبارنامه‌ها رایج هستند، آگاهی دارند. درصورتی که رمز عبور و کلمه عبور بازنشانی نشوند، مهاجمان از آن‌ها برای دسترسی به کنترل از راه دور می‌توانند استفاده کنند.

3. حملات  DDoS

هدف اغلب حملات انکار سرویس توزیع شده که به سمت زیرساخت شبکه آن‌ها هدایت می‌شوند، سازمان‌های کوچک و بزرگ هستند. حملات انکار سرویس توزیع شده می‌توانند روتر را تحت تاثیر قرار دهند و باعث خرابی آن‌ها و در نتیجه از کار افتادن شبکه شوند. یک راه حل برای حفاظت از روترها و شبکه‌ها در برابر حملات DDoS، Cloudflare Magic Transit است. امنیت شبکه با روترهای صنعتی تضمین شده است.

نکات مهم در استفاده از روتر صنعتی

روترها به عنوان یک توزیع کننده عمل می‌کنند و بهترین مسیر ممکن را برای انتقال اطلاعات شما انتخاب می‌کنند. بیشترین کاربرد روتر در صنعت دیده می‌شود؛ مانند انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی. برای استفاده از روتر باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • قابلیت تخصیص IP در روتر: در عملکرد روترها، IP نقش مهمی دارد. از نگاه فنی، روتر یک درگاه برای دریافت IP از مودم و اختصاص دادن آن به کامپیوتر مورد نظر است. قابلیت تخصیص مجموعه‌ای از آدرس‌های IP، اتصال به سیستم‌های تحت شبکه را ممکن می‌سازد. در واقع این اتصال می‌تواند به صورت کابلی یا وایرلس صورت گیرد.
  • راه‌اندازی روتر با استفاده از OSPF: یکی از پروتکل‌های مسیریابی مهم، OSPF است که ترافیک‌های مربوط به پروتکل IP را می‌تواند مدیریت کند. همچنین به بهینه سازی مسیرهای داده‌ها در شبکه نیز کمک می‌کند. روترها از OSPF برای ایجاد جدول مسیریابی استفاده می‌کنند. این پروتکل کاملا جامع بوده و به هیچ برند خاصی وابسته نیست.

مزایای استفاده از روتر در شبکه ها

مزایای استفاده از روتر در شبکه ها

روترها دارای مزایای زیادی هستند. آن‌ها امینت بالا و مسیریابی بهینه را برای داده‌ها فراهم می‌کنند. مزایای انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی شامل موارد زیر می‌شود.

1. امنیت (Security)

از مزایای بسیار مهم روتر شبکه، امنیت است. درواقع امنیت شبکه با روترهای صنعتی از مزایای روترهای مورد استفاده در صنعت به حساب می‌آیند. نحوه کاربرد شبکه‌های محلی به شکل broadcast است. به بیان دیگر وقتی یک بسته برای همه افراد ارسال می‌شود، همه افراد حاضر در شبکه می‌توانند بسته مذکور را دریافت کنند. نحوه عملکرد روتر تفاوت دارد.

اطلاعاتی که در بستر شبکه در دسترس همه قرار می‌گیرد؛ اما تنها بخشی که مقصد نهایی بسته است این اطلاعات را می‌تواند دریافت کند. بخش‌های دیگر قادر به دریافت این اطلاعات نیستند. درواقع روتر تضمین می‌کند که این اطلاعات به بخش‌هایی که مورد نظر نیستند، ارسال نشوند.

2. قابل اطمینان بودن  (Reliability)

از مزایای دیگر روتر شبکه، به افزایش قابلیت اطمینان می‌توان اشاره کرد. از شاخصه‌های مهم روتر این است که در انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی، می‌تواند اجزای مختلف شبکه را از هم جدا کند. درصورتی که شبکه‌ای به دلیل متوقف شدن سرورهای خود از کار بیافتد و یا مشکلی برای کابل کشی‌های شبکه ایجاد شود، برای روتر و سایر قسمت‌های شبکه مشکلی ایجاد نمی‌شود.

همچنین تاثیری بر روی عملکرد قسمت‌های مختلف شبکه نمی‌گذارد. هنگامی که برای شبکه مشکلی ایجاد شود، شبکه از کار نخواهد افتاد و انتقال اطلاعات بدون مشکل ادامه پیدا می‌کند.

3. دامنه یا برد شبکه‌ سازی  (Networking Range)

از محدودیت‌های موجود در شبکه، می‌توان به محدودیت در طول کابل اشاره کرد. جهت اتصال دستگاه‌های یک شبکه از کابل می‌توان استفاده کرد؛ ولی طول کابل نمی‌تواند بیشتر از 1000 متر باشد. روتر می‌تواند این محدودیت شبکه را برطرف کند. عملکرد روتر شبیه به تکرار کننده یا بازگرداندن سیگنال بوده و این محدودیت را می‌تواند برطرف کند. برطرف کردن محدودیت ذکر شده، کاربرد روترهای صنعتی در شبکه‌های انتقال داده حساس است.

جمع‌بندی

از ابزارهای مهم در صنعت، روترهای صنعتی هستند. انتقال داده های حساس در شبکه با روتر صنعتی نیز بسیار اهمیت دارد. کاربرد روترهای صنعتی در شبکه‌های انتقال داده حساس باعث افزایش امنیت و کارایی شبکه‌های صنعتی می‌شود. امنیت شبکه با روترهای صنعتی، امری تضمین شده است.

روترهای صنعتی تلتونیکا با جدیدترین فناوری‌ها تولید می‌شوند و ویژگی‌هایی مانند امکان نظارت از راه دور دارند. کارشناسان این مجموعه برای انتخاب بهترین مدل روتر صنعتی، شما را راهنمایی می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد روترهای صنعتی این مجموعه، از طریق صفحه تماس با ما، با متخصصان مجموعه تتونیکا در ارتباط باشید.

پیام بگذارید